Opmærksomhed på ekstremisme i skoler og uddannelser
Filmserien Opmærksomhed på ekstremisme i skoler og uddannelser
Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme, Børne- og Undervisningsministeriet, Rigspolitiet og SSP Samrådet har sammen udviklet en serie på tre korte film inden for temaet ”Opmærksomhed på ekstremisme i skoler og uddannelser”.
Filmene skal styrke opmærksomheden i grundskoler og ungdomsuddannelser om bekymringstegn, forebyggende handlemuligheder og kriseberedskab ved udfordringer med baggrund i ekstremisme.
Filmserien består af disse tre titler:
Tryghed og trivsel i undervisningsmiljøet
Thulani Lindberg-Nielsen fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fortæller om, hvilke udfordringer ekstremisme og et utrygt undervisningsmiljø kan stille skoler og uddannelser overfor, og hvordan de kan arbejde med undervisningsmiljø og sikkerhedsberedskab, herunder kernekomponenter fra vejledningerne ”Forebyg og håndter vold og trusler” og ”Sikkerhed og kriseberedskab”.
Bekymringstegn og handlemuligheder
Mikkel Hjelt, Ph.d. og rådgiver i Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme, stiller skarpt på emnet ekstremisme og fortæller uddybende om bekymringstegn hos unge, der kan være inde i en radikaliseringsproces. Mikkel kommer også ind på, hvordan man hensigtsmæssigt kan agere på bekymringstegn, herunder hvornår man som lærer bør involvere myndigheder eller andre.
Hvad siger forskningen?
Forsker Lasse Lindekilde formidler sin forskning i læreres reaktioner på radikalisering samt i politiets instruks ved væbnede angreb; en forskning, der bl.a. nedbryder nogle af de myter, der omgærder emnerne. Filmen bidrager til et videns- og motivationsgrundlag for de tiltag, der anbefales i de to øvrige film.
Sådan anvendes filmene
Filmene kan med fordel vises i deres helhed og i den ovenstående rækkefølge. Filmene er dog kapitelinddelt, så der også er mulighed for at tilpasse afspilningen til forskellige formål og vise mindre klip. Endvidere er der mulighed for danske undertekster. Begge dele kan vælges ved klik nederst til højre inde på platformen, hvor filmen vises.
Som skoleder eller lærer kan man godt få udbytte af at afspille filmene på egen hånd og reflektere over de om de spørgsmål om undervisningsmiljø, sikkerhed, håndtering af bekymringer om elever m.v., som filmene rejser. Imidlertid er hensigten med filmene, at de skal anvendes kollektivt af ledelsen og personalet på den enkelte skole eller uddannelse, og at der skal ske en faciliteret drøftelse om de emner, filmene rejser; ”- hvad betyder det i vores skole?”, ”hvordan håndterer vi disse ting i vores personalegruppe?”
I en sådan formidlingssituation kan filmene fungere på mindst to forskellige måder:
Facilitering ved en forebyggelsesmedarbejder fra kommunen eller politiet
Forebyggelsesmedarbejdere fra kommuner og politi har mulighed for at række ud til skoler og uddannelser i deres lokalområde for at indgå aftale om at afholde et opmærksomhedsoplæg for ledelsen, lærerne og det øvrige personale.
Oplægget kan bestå i at vise filmene og facilitere en drøftelse af de emner, de rejser. Forebyggelsesmedarbejderne kan her også vælge at kombinere filmene eller dele af dem med egne materialer om lokale forebyggelsestilbud eller andre tidligere udviklede materialer, fx den animerede explainer film Ekstremisme og forebyggelse.
Facilitering ved leder eller ressourceperson på den enkelte skole/uddannelse
Der er også mulighed for, at filmene kan anvendes direkte på en skole eller uddannelse, uden en ekstern parts mellemkomst. Det kan for eksempel ske ved, at skoleledelsen eller en SSP-læreren viser filmene - enten enkeltvis eller samlet – og faciliterer en drøftelse med personalet.
Find yderligere viden og værktøjer
Her kan du læse mere om de udfordringer i undervisningssektoren, som er baggrunden for indsatsen.