Skoletrusler i Danmark - Aktuelle tendenser og tidlig forebyggelse
Publikationen giver et indblik i den aktuelle viden om skoletrusler, relateret til en dansk kontekst. Formålet er at bidrage til at styrke indsats til tidlig forebyggelse både af ekstremisme og af trusler mod skoler, som i nogle tilfælde er udtryk for ekstremisme. Begrebet ’skoletrusler’ dækker her over trusler om angreb af voldelig karakter på uddannelsesinstitutioner med sigte på at skade eller dræbe et eller flere individer.
Realiserede angreb mod skoler er yderst sjældne i Danmark, men den forebyggelsesfaglige opmærksomhed på truslerne om skoleangreb er i løbet af de seneste år blevet skærpet, fordi antallet af trusler er steget, og fordi der blandt unge er en stigende nysgerrighed på negative online fællesskaber, som dyrker og forherliger skoleangreb. Publikationen giver forskningsbaserede indsigter i en række risikofaktorer, knyttet til især social og psykologisk mistrivsel, som har kunnet observeres blandt personer, der har truet med eller udført angreb; personer som i mange tilfælde har indgået i ekstreme og voldsforherligende online fællesskaber.
I relation til forebyggelse peger forskningen derfor blandt andet på, at god trivsel er afgørende for det tidlige forbyggende arbejde mod skoletrusler og –angreb, at fagpersoner med kontakt til unge bør opkvalificeres i at kunne identificere mistrivsel og risikoadfærd, at der bør arbejdes for at skabe gode og inkluderende skoler og andre fællesskaber, og at unge bør gives kompetencer til at forholde sig reflekterende og kritisk til ekstremt og voldsomt online indhold.
Publikationen er tiltænkt fagprofessionelle og andre, der arbejder med forebyggelse af ekstremisme samt undervisere, skoleleder og andre interessenter i undervisningssektoren, som beskæftiger sig med børn og unge eller med tilrettelæggelse af skolernes arbejde med undervisningsmiljø, forebyggelse og beredskab.
Læs også rapporten ’Kort og godt: Forskningsbaserede perspektiver på håndtering af trusler om skoleangreb’.
Hent publikationen