Forside » Viden om ekstremisme og forebyggelse » Publikationer » Demokratiske fællesskaber forebyggelse af polarisering og eksklusion i skolen

Demokratiske fællesskaber forebyggelse af polarisering og eksklusion i skolen

INSPIRATIONSKATALOG. Hvordan understøtter man den demokratiske dannelse af børn og unge? Det emne fylder meget blandt lærere, undervisere og pædagoger, der kan hente inspiration i et nyt katalog, som Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme og Professionshøjskolen Absalon har udviklet.

Med en kombination af opgaver, diskussioner og redskaber skal kataloget Demokratiske fællesskaber – Forebyggelse af polarisering og eksklusion i skolen ruste undervisningssektoren til at styrke arbejdet med demokrati i klasseværelset, kritisk tænkning, fordomme og stereotyper.

Inspirationskataloget udspringer af Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremismes såkaldte Mønsterskoleprojekt, der blev gennemført fra november 2017 til december 2018 med Kirstinebjergskolen i Fredericia som deltagerskole.

Projektets formål har været at styrke Kirstinebjergskolens forudsætninger for at forebygge polariserende og forulempende adfærd, håndtere fordomme og stereotyper samt styrke fællesskabet og den gensidige respekt blandt eleverne.


Hent publikationen

Sidst opdateret 07/08 2020

Publikationsportlet

Udgivelsesår
2019
Forfatter
Professionshøjskolen Absalon
Udgiver
Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme